Litery potraktowane bezpośrednio jako próbki audio
Interpretacja danych cyfrowych w postaci obrazu i dźwięku. Jako źródło danych cyfrowych użyty został epos Mickiewicza PanTadeusz. Tutaj link do pliku z niesformatowanym tekstem: PanTadeusz.txt
Obraz
Litery kodowane jako bajty (w standardzie ASCII lub unicode) to w istocie liczby:

Każdy znak tekstu można przedstawić jako punkt o określonej jasności, zależnej od liczby kodującej znak. W standardzie unicode znaki diakrytyczne i znaki różnych alfabetów i systemów pisma wymagają więcej niż jednego bajtu:

Wszystkie punkty, reprezentujące cały etos przedstawić można za pomocą obrazu o około 500 tys. punktach:

Kod w języku matlab
, który generuje taki obraz:
fileID = fopen( 'pantadeusz_ASCII.txt','r');
a = double(fscanf(fileID,'%c')) ;
fclose (fileID);
en = enframe(a,ceil(sqrt(length(a))));
imwrite(en,gray, 'obraz_szum_gray_1_b.jpeg')
Proszę zwrócić uwagę, jak proste jest przekładanie danych cyfrowych, z jednego medium (litery) na inne (piksele).
Bajty jako próbki audio
Poszczególne liczby (kodujące litery) można potraktować jako kolejne próbki próbki dźwięku cyfrowego. Tutaj zobrazowanie pierwszych liter / liczb jako wykres słupkowy:

Jest możliwe zwizualizowanie takiego ciagu liczb w postaci fali (ang. wave), bez programowania ani specjalistycznych narzędzi programistycznych. W tym celu przydatny będzie popularny i darmowy edytor dźwięku Ocenaudio. W tym programie otwieramy plik tekstowy polecając programowi zinterpretowanie go jako informację o próbkach dźwięku.

Podczas importu pliku określamy w jakim formacie odczytać należy bajty, w tym wypadku będzie 8-bitwy standard PCM. Po otwarciu pliku, można powiększyć wave aż do poszczególnych próbek:

Próbki te (punkty na linii) odpowiadają poszczególnym znakom:

Pozostaje do ustalenia częstotliwość próbkowania tak wygenerowanego dźwięku cyfrowego.
UWAGA! poniższe próbki dźwiękowe zawierają różnego rodzaju szum, który może mieć wysoki poziom głośności! Proszę ściszyć wyjście dźwięku w Państwa urządzeniu.
Tutaj pierwsze 10 tys. znaków (próbek dźwięku cyfrowego) odtwarzane z częstotliwością 1000 próbek/s.:
Tutaj częstotliwość próbkowania 11025 Hz:
22050 Hz:
i 44100 Hz:
Autorstwo kodu i próbek dźwiękowych: Marcin Strzelecki